|
|
(12 промежуточных версий не показаны.) |
Строка 1: |
Строка 1: |
- | {{Остатье| ТИП СТАТЬИ = 4
| + | #redirect [[:ej:Степинац, Алоизие]] |
- | | АВТОР1 =
| + | |
- | | АВТОР2 =
| + | |
- | | АВТОР3 =
| + | |
- | | СУПЕРВАЙЗЕР =
| + | |
- | | ПРОЕКТ =
| + | |
- | | ПОДТЕМА =
| + | |
- | | КАЧЕСТВО =
| + | |
- | | УРОВЕНЬ =
| + | |
- | | ДАТА СОЗДАНИЯ =
| + | |
- | | ВИКИПЕДИЯ =
| + | |
- | | НЕОДНОЗНАЧНОСТЬ =
| + | |
- | }}
| + | |
- | [[Файл:Stepinac.jpg|thumb|right|Кардинал А. Степинац]] | + | |
- | [[Его Высокопреосвященство]] [[кардинал]] '''Алои́зие Сте́пинац''' ({{lang-hr| Alojzije Stepinac}}), ([[8 мая]] [[1898]], Брезарич, [[Хорватия]] — [[10 февраля]] [[1960]]) — [[архиепископ]] [[Загреб]]а, [[кардинал]], причислен [[Католицизм|Католической церковью]] к лику [[беатификация|блаженных]].
| + | |
- | | + | |
- | == Биография ==
| + | |
- | Алоизие Степинац родился в [[1898 год]]у в деревне Брезарич, в 40 километрах от [[Загреб]]а, в большой семье (кроме него было ещё 7 детей). После окончания [[гимназия|гимназии]] в Загребе в [[1916 год]]у хотел поступить в [[семинария|семинарию]], однако был призван в [[Австро-Венгрия|австрийскую]] армию и отправлен на [[Итальянская кампания (1915—1918)|итальянский фронт]], где вскоре попал в плен. В начале 20-х годов вернулся в [[Хорватия|Хорватию]], включённую после первой мировой войны в состав Королевства сербов, хорватов и словенцев, позднее [[Королевство Югославия|Королевства Югославия]], и поступил на факультет [[теология|теологии]] Загребского Университета. В [[1926]]—[[1931 год]]ах продолжал обучение в [[Рим]]е, после чего получил докторскую степень по [[философия|философии]] и [[теология|теологии]] и принял духовный сан.
| + | |
- | | + | |
- | Несколько лет он работал в Загребе помощником загребского архиепископа Антуна Бауэра. В [[1934 год]]у Степинац стал [[епископ]]ом, а в [[1937 год]]у, после смерти Бауэра, стал загребским архиепископом.
| + | |
- | | + | |
- | После начала [[вторая мировая война|второй мировой войны]] Хорватия оказалась оккупированной гитлеровской армией, власть в стране перешла к фашистскому движению [[усташи|усташей]], объявивших о создании «Независимого государства Хорватия». Степинац поначалу приветствовал усташей и восстановление хорватской независимости. Он, как и многие хорваты, видел в усташах силу, способную восстановить независимость страны и освободить её от подчинения [[серб]]ам. За несколько недель до начала войны он сделал в личном дневнике запись: {{цитата|Хорваты и сербы из двух разных миров, два разных полюса; они никогда не найдут общего языка, если только не произойдет чудо Божие. Эта схизма величайшее зло в Европе, может быть, даже большее чем протестантизм. Тут нет морали, нет принципов, нет правды, нет справедливости, нет честности...<ref>Diary Entry for 28 March 1941 quoted in Dedijer along with a photograph of the original entry in Stepinac's handwriting p. 142.</ref>}}
| + | |
- | [[28 апреля]] [[1941 год]]а, через 11 дней после капитуляции Югославии, он издал пастырскую энциклику, которая обязывала католиков страны поддерживать усташей и созданное ими независимое хорватское государство.
| + | |
- | [[Файл:Alojzije_Stepinac_meets_Ante_Pavelić.jpg|thumb|right|А. Степинац и лидер усташей А. Павелич]]
| + | |
- | | + | |
- | Отношение архиепископа к режиму усташей начало меняться после разворачивания ими в стране террора против сербов, евреев и цыган. Поначалу Степинац писал к лидеру усташей [[Павелич, Анте|Анте Павеличу]] письма, в которых описывал усташеские преступления, добавляя «Я уверен, что это происходит вне вашего знания». Убедившись, что письма остаются без ответа, Степинац начал произносить в загребском соборе проповеди, направленные против принципов усташеского нацизма. В проповеди от 14 марта 1943 г. он говорил: {{цитата|Каждый человек, независимо от того к какой расе и народу он принадлежит, несет на себе печать Бога-Творца и имеет свои неотъемлемые права, которые от него не может самовольно отнимать или их ограничивать никакая человеческая власть}}<ref name=autogenerated1>[http://www.hic.hr/books/stepinac/english/fourth.htm * * *Statements about and by Stepinac * *<!-- Заголовок добавлен ботом -->]</ref>. За время правления усташей Степинац спас от смерти большое число евреев, укрыв их в церковных владениях<ref>[http://www.croatianhistory.net/etf/jews.html Cardinal Alojzije Stepinac and saving the Jews in Croatia during the WW2]</ref>; с его ведома католическая благотворительная организация «[[Каритас]]» спасла более 1000 сербских сирот. С другой стороны, Степинац оправдывал практику насильственного крещения и перевода в католицизм, что позднее ему ставилось в вину. {{цитата|Роль и задача христиан — спасать людей. Когда эти грустные и дикие времена пройдут, те кто пришёл в нашу Церковь по вере — останутся. Остальные же вернутся в свои церкви, когда опасность минует<ref>Alexander, S. The Triple Myth. A life of Archbishop Alojzije Stepinac, New York.</ref>}}
| + | |
- | | + | |
- | После окончания второй мировой войны к власти в Югославии пришли коммунисты, начавшие политику преследования Церкви. Степинац резко критиковал гонения, 23 сентября 1945 года он подписал письмо католических епископов Югославии, где выражался протест коммунистическому правительству [[Тито, Иосип Броз|Тито]] против закрытия церквей и преследования духовенства. В следующем году он был арестован и обвинён в сотрудничестве с усташами, после чего приговорён к 16 годам тюрьмы. Многие как в Хорватии, так и за пределами страны, считали этот приговор местью режима Тито за критику. Югославский коммунист [[Джилас, Милован|Милован Джилас]] говорил: {{цитата|Сказать правду, я думаю, и не только я, что Степинац – цельный человек, с твёрдым характером, которого невозможно сломать. Он был действительно несправедливо обвинён, но сколько раз случалось в истории, что люди были осуждены исходя из политической необходимости<ref name=autogenerated1 />}}.
| + | |
- | | + | |
- | 5 лет он провёл в тюрьме Лепоглава, затем был переведён под домашний арест в родное село. В 1953 году Папа Римский [[Пий XII (папа римский)|Пий XII]] возвёл Степинаца в звание кардинала, однако находящийся под арестом кардинал так и не смог лично участвовать в церемонии. [[10 февраля]] [[1960 год]]а Степинац скончался от болезней, полученных им в тюрьме.
| + | |
- | | + | |
- | == Степинац и евреи ==
| + | |
- | {{Заготовка_раздела}}
| + | |
- | Сразу же после создания Независимого государства Хорватии режим [[Усташи| усташей]], поддерживаемый нацистской Германией начал систематические гонения на евреев, а затем и цыган ''(см. статью [[Катастрофа в Независимом государстве Хорватии]])'' и преследование сербов.
| + | |
- | | + | |
- | Католическая церковь протестовала против этих мер, наиболее активен в этом был архиепископ Алоизие Степинац. Он решительно осуждал расистскую теории и практику, основанную на ней, и старались помочь в некоторых случаях. В этом он имел лишь ограниченный успех, но несколько сотен евреев были спасены благодаря его личным действиям, усилиям других священников и представителя Святого Престола в НГХ. Есть мнения, что ни он, ни Католическая Церковь в целом не сделали всего, что они могли и должны были.
| + | |
- | | + | |
- | Степинац осуждал расизм ещё до войны, например, в проповеди на Рождество 1938 года в соответствии с энцикликой ''Mit brenender Sorge'' от 1937 года, в которой Папа [[Пий XI]] осуждает расизм и националистическое учение в целом. ''(Гольдштейн, стр. 42).''
| + | |
- | <!--
| + | |
- | ==Katolička crkva u Hrvatskoj i progoni Židova==
| + | |
- | Crkva se usprotivila [[rasizam|rasističkim]] zakonima, po kojima su Židovima proglašavani i kršćani, pa čak i oni, kojima su oba roditelje bila kršćani i koji sa Židovstvom više nikakve veze nemaju. Taj rasni pristup, u doba nacističke Njemačke ([[Nürnberški zakoni]]) bitno je različit od klasičnih opravdanja za progon Židova, koja su se temeljila na njihovoj vjeri.
| + | |
- | | + | |
- | [[Jure Krišto]] razlaže da se Katolička crkva u Hrvatskoj uglavnom ograničila na zaštitu katolika ne zbog sebičnosti i uskogrudnosti, nego zato jer nije imala mogućnosti zaštiti od progona sve.
| + | |
- | | + | |
- | Svuda u Europi pod nacističkom paskom Crkva je pokušavala zaštiti barem pokrštene Židove. O njenoj politici vode se polemike i drugdje, ne samo u Hrvatkoj, sa sličnim osudama i obranama.
| + | |
- | | + | |
- | ===Stepinčevi dopisi Artukoviću i Paveliću===
| + | |
- | Već 23. travnja 1941, kada je čuo da se pripremaju rasni zakoni, Stepinac piše ministru unutrašnjih poslova [[Andrija Artuković|Andriji Artukoviću]] moleći ga da se uzmu u obzir oni Židovi koji su postali kršćani.
| + | |
- | | + | |
- | ==== Dopis Andriji Artukoviću 22. svibnja 1941 ====
| + | |
- | Na dan donošenja odredbe da Židovi moraju nositi žutu traku sa znakom, 22. svibnja 1941, Stepinac ponovo piše Artukoviću. Žali se na »sve strože i strože odredbe koje pogađaju jednako i krive i nedužne«. Podupire međutim načelnu potrebu za odredbama za zaštitu Države od ''nenarodnih i protunarodnih elemenata'': »Razumije se samo po sebi da će svatko odobriti nastojanje, da u jednoj narodnoj Državi vladaju sinovi toga naroda i da se uklone svi štetni utjecaji koji rastaču narodni organizam. Svatko će sigurno odobriti nastojanje da privreda bude u narodnim rukama, da se ne dopusti gomilanje kapitala kod nenarodnog i protunarodnog elementa, te da strani elemti ne odlučuju o Državi i narodu.«
| + | |
- | | + | |
- | Međutim, pri donošenju takvih odredbi moraju se poštovati norme čovječnosti i morala: »Da se pripadnicima drugih narodnosti ili drugih rasa oduzme svaka mogućnost egzistencije i da se na njih udari žig ramote, to je već pitanje čovječnosti i pitanje morala. A mioralni zakoni vrijede ne samo za život pojedincaca nego i za državnu upravu.«
| + | |
- | | + | |
- | S obzirom da su odredbe već donesene i nema realnih izgleda da budu povučene, Stepinac apelira na Artukovića da se njihovo djelovanje u provedbi ublaži. »Molim Vas, Gospodine Ministre, da izdate shodne naloge da se židovski i ostlai slični zakoni (mjere protiv Srba idr.) provode tako, da se u svakom čovjeku poštuje ličnost i čovječje dostojanstvo. (…) Posebice Vas molim, Gospodine ministre, da imate obzira prema pokrštenim članovima židovske rase.« ''(Krišto, 2, dok. br. 30, str. 50–51)''
| + | |
- | | + | |
- | ==== Dopis Artukoviću od 30. svibnja 1941.====
| + | |
- | Malo kasnije, 30. svibnja 1941, Stepinac šalje još jedan opširan dopis Artukoviću, nastojeći zaštiti »katolike koji su na katolicizam prešli iz židovske vjeroispovijesti« i »neke druge vađne interese katolicizma i katoličke Crkve«. Ne dovodeći u pitanje sam pojam "arijevstva" niti zakone uperene protiv židovske zajednice, »protiv koje se zajednice Hrvatski narod ovim zakonima želi obraniti«, kaže da bi u provedbi zakonskih odredbi ''o zaštiti arijevske krvi i časti hrvatskoga naroda'' trebalo voditi računa da se one ne primjenjuju u potpunosti, ili uopće ne, na katolike nearijevce.
| + | |
- | | + | |
- | Židovi koji su prihvatili katoličanstvo time su »posvjedočili, da se žele sasvim asimilirati s narodom u kome žive«. Stepinac se poziva na to da je »baš katolicizam bio onaj kohezioni i asimilatorni faktor, koji je vezao pojedine dijelove našeg hrvatskog naroda u jednu cjelinu i koji je brojne strane elemente nacionalizirao«. Iako nisu arijevci, treba ih izdvojiti od židovske sredine »jer je njihov prelaz na kršćanstvo njih izvrgnuo preziru i ruglu (…) kao što je to od prvih vijekova kršćanstva do danas svagdje bilo u analognim slučajevima«. Njih treba zaštititi kao katolike, a također i zato jer iskazuju »pozitivne arijske osobine«.
| + | |
- | | + | |
- | ==== Dopis Anti Paveliću 21. srpnja 1941.====
| + | |
- | Povodom slanja Srba i Židova u logore Stepinac je poslao dopis [[poglavnik]]u [[Ante Pavelić|Anti Paveliću]] 21. srpnja 1941. Načelno ne dovodi u pitanje slanje u logore, ali apelira na humani postupak pri transportu, te da se logorašima osigura dovoljno hrane, liječnička pomoć i mogućnost kontakata s obitelji. Jedino se za katolike konvertite (tj. Židove koji su prešli na katoličanstvo), te za starce, nemoćnike, bolesnike i djecu zalaže da budu pošteđeni deportacije. Kada se konvertiti ipak smještaju u logore, moli da budu odjeljeni od Židova mojsijeve vjeroispovjesti.
| + | |
- | | + | |
- | Taj je dopis u [[historiografija|historiografiji]], [[publicistika|publicistici]] i propagandi izazvao brojne kontroverze. Oni koji Stepinca osuđuju, navode ga kao dokaz licemjerja, s obzirom da samu ideju "sabirnih" logora ne dovodi u pitanje, te imajući u vidu masovne likvidacije koje su u to doba već u tijeku. No moguće ga je shvatiti i kao dokaz istinske brige i pokušaja da se u danim okolnostima, gdje Crkva nema stvarnog utjecaja, barem malo ublaže ljudske patnje, uz laskanje onome tko ima vlast: »Pripominjem odmah, da sam uvjeren, da se ove pojave dešavaju bez Vašega znanja, a da će se jedva tko naći, koji će imati smjelosti, da Vas na njih upozori.«
| + | |
- | | + | |
- | :»Čujem s više strana, da se tu i tamo nečovječno i okrutno postupa s nearijevcima prigodom deportiranja u sabirne logore, a i u samim tim logorima; što više, da od takva postpuka nijesu izuzeta ni djeca, ni starci, ni bolesnici. Znadem, da među itma, koji se deportiraju, imade u novije vrijeme i katolika konvertita, pa mi je to više dužnost, da se za njih zauzmem. (…) odnosne mjere, koje se u tom smjeru provode, mogle bi se provoditi, a da postignu potpuni učinak, na humaniji i obzirniji način tako, da se u čovjeku zaista gleda čovjeka i sliku Božju. (…) Slobodan sam da spomenem i neke pojedinačne stvari u smjeru ublažavanja postupka: a) da se upućivanje u logore vrši na taj način, da im bude omogućeno da spreme najnužnije stvari, da mogu urediti svoje najhitnije obveze i prema obitelji i prema službi, b) da se otpremanje ne vrši u prenatrpanim plombiranim vagonima, naročito ne na udaljena mjesta, c) da se interniranima daje dovolja hrana, d) da se bolesnima omogući liječnička njega, e) da se dozvoli otpremanje najnužnije hrane i omogući dopisivanje s obitelji.« ''(Krišto 2, dokument br. 64, str. 77–78)''
| + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | U svojim propovijedima i govorima, kao i u nekim kasnijim službenim dopisima, Stepinac nastupa šire i oštrije, zauzimajući se za sve žrtve progona. Tako u pismu Artukoviću od 7. ožujka 1942. moli da se spriječi »svako nepravedno posutpanje protiv građana, kojima se individualno ne može ništa kažnivo predbaciti«.
| + | |
- | | + | |
- | ==Propovijedi protiv rasizma==
| + | |
- | Velik odjek imala je propovijed koju je Stepinac održao na blagdan Krista Kralja, 25. listopada 1942. Odlučno se usprotivio teoriji o superiornim i inferiornim rasama i narodima, te praksi koja se iz te teorije izvodi.
| + | |
- | | + | |
- | :»Prva stvar koju tvrdimo jest, da su svi narod pred iznimke pred Bogom ništica. (…) Drugo što tvrdimo jest, da svi narodi i rase potječu od Boga. Stvarno postoji samo jedna rasa, a to je Božja rasa. (…) Treće što tvrdimo, svaki narod i svaka rasa, kako se danas odrazuju na zemlji, imade pravo na život dostojan čovjeka i na postupak dostojan čovjeka.« Stepinac spominje da je Crkva dizala glas protiv boljševika, masona, pa i »plaćene nearijske štampe«, a zatim se vraća na osnovnu temu: »Nitko nema pravo da na svoju ruku ubija ili na koji mu drago način oštećuje pripadnike druge rase ili narodnosti. To može samo zakonita vlast, ako je nekome dokazana krivica, radi koje zaslužuje kaznu.« Osim rase, on spominje i "narode", imajući nedvosmisleno u vidu progone Srba. ''(Krišto 2, dokument br. 216, str. 224–225)'' Francuski konzul (višijevskog režima) preveo je propovijed na francuski i poslao je svojoj vladi, pa je tako očuvana u francuskom arhivu.
| + | |
- | | + | |
- | Jednako odlučno nastupio je i u propovijedi od 14. ožujka 1943. Nasuprot rasističkim teorijama i postupcima, ističe dostojanstvo svake ljudske osobe i '''neotuđiva ljudska prava''' koja se iz toga izvode. »Svaki čovjek, bez obzira kojoj rasi ili naciji pripadao, bez obzira, da li je svršio sveučilište u kojem kulturnom središtu Europe ili ide u lov za hranom u prašumama Afrike, svaki od njih jednako nosi u sebi pečat Boga Stvoritelja i imade svoja neotuđiva prava, kojih mu ne smije oteti ili ograničiti samovoljno nijedna ljudska vlast.« (cit. str. 304)
| + | |
- | | + | |
- | == Posebna zauzimanja za Židove ==
| + | |
- | 8. svibnja 1943. Stepinac podržava molbu Židovske bogoštovne općine u Zagrebu da joj se dozvoli rad za one koji su još ostali na slobodi. Stepinac i Marcone zauzimali su se za Židove katolike (konverntite, ali bezuspješno: svi su u svibnju 1943. uhićeni i odvedeni u Njemačku. Ostali su samo oni u mješanim brakovima. ''(Krišto, str. 310)''
| + | |
- | | + | |
- | Stepinčevim zauzimanjem spašeni su starci i starice, koji su boravili u Židovskom umirovljeničkom domu ''Lavoslav Schwarz''. Dana 8. prosinca 1943. sve štićenike doma Stepinac iselio na crkveno imanje u Brezovici, gdje je nadogradio još jednu prostoriju i uzdržavao dom do kraja rata. ''(Krišto, str. 313)'' [[Slavko Goldstein]] iznio je da su švicarski Židovi slali novac za njihovo izdržavanje, ali i on odaje priznanje Stepincu za taj postupak.
| + | |
- | | + | |
- | == Biskupska konferencija ==
| + | |
- | Hrvatska biskupska konferencija (tada zvana [[Hrvatski Katolički Episkopat]]), sa svoje prve konferencije od uspostave NDH, izdala je 18. studenoga 1941. ''Rezoluciju'' kojom traže da se antižidovske mjere ne primjenjuju na Židove koji su prešli u Katoličku crkvu. ''(Krišto, str. 281-282)''
| + | |
- | | + | |
- | Je li to bila preblaga reakcija, s obzirom na to da je genocid već bio u tijeku, sa masovnim mučenjima i likvidacijama? Biskupi su o tome bili obavješteni: neposredno prije te konferencije Stepinac je od jednog bjegunca iz logora Jasenovac čuo o strahotama koje se u Jasenovcu događaju. Rasplakao se i njegov iskaz umnožio je i podjelio biskupima. Ali, smatra Krišto, i on i drugi znali su da nište ne mogu učiniti, pa zato o tome ništa javno ni ne govore.
| + | |
- | | + | |
- | == Predstavnik Svete Stolice u NDH ==
| + | |
- | Za Židove u NDH zauzimali su se i predstavnik Sv. Stolice u H. R. Marcone i njegov tajnik G. Massuci. Marcone je u srpnju 1942. razgovarao s [[Eugen Dido Kvaternik|Eugenom Kvaternikom]]. U dopisu Svetoj stolici od 17. srpnja 1942. piše da je »njemačka je vlada naložila gore navedenom ''( Kvaterniku)' da u razdoblju od šest mjeseci svi Židovi koji borave u hrvatskoj državi moraju biti prebačeni u Njemačku, gdje su, po onome što mi je iznio sam Kvaternik, u posljednje vrijeme ubijena dva milijuna Židova.« ''(Krišto 3, cit. na str. 290-291)'' To je izgleda bilo prvi put, da Sv. Stolica čuje za provođenje "konačnog rješenja" u Njemačkoj.
| + | |
- | | + | |
- | == Ocjena Stepinčevog i Crkvenog djelovanja ==
| + | |
- | Nažalost, gore navedeni napori imali su tek ograničeni uspjeh. Nekoliko stotina Židova sa područja NDH preživjelo je rat zahvaljujući zalaganjima Stepinca, drugih hrvatskih svećenika te predstavnika [[Sveta stolica|Svete Stolice]].
| + | |
- | | + | |
- | Može se dobiti utisak da su istupi i akcije Alojzija Stepinca, [[Hrvatska biskupska konferencija|Hrvatske biskupske konferencije]] i [[Sveta Stolica|Svete Stolice]] bili premlaki, manjkavi i ograničeni. Protiv toga može se iznijeti da su oni, svjesni situacije, pokušavali postići ono što je realno moguće.
| + | |
- | | + | |
- | Stepinac je otvoreno i odlučno osudio rasističku teoriju i šovinističku ideologiju, te na njima zasnovane progone kako Židova, tako i Srba. Crkva je imala svoja ograničenja, predrasude i interese, ali sa zločinima genocida koje su počinili nacisti i ustaše ona se ne može povezati.
| + | |
- | | + | |
- | ''Vidi jedno razmišljanje na tu temu na [[Razgovor:Stepinac i Židovi#Jedno razmišljanje o Alojziju Stepincu|stranici za razgovor]].''
| + | |
- | -->
| + | |
- | | + | |
- | === (Не) Праведник народов мира ===
| + | |
- | Дважды было представлено предложение израильскому мемориальному центру [[Холокост]]а [[Яд Вашем]], чтобы Степинацу за его достижения в спасении евреев было присвоено звание [[Праведник народов мира]]. В первый раз в год 1970 предложение представил Амиэль Шомрони, который в 1941-1943 был секретарем главного раввина Загреба [[Фрейбергер, Мирослав Шалом| Мирослава Шалома Фрейбергера]] и лично исполнял функции посредника между двумя религиозными лидерами.
| + | |
- | | + | |
- | Второй раз предложение представил он же в 1994 г. вместе с Игорем Примораком. Предложение было отклонено и на этот раз. Не отрицается факт, что он помогал евреям, но отрицается, что он делал это, подвергая опасности свою собственную жизнь, что является одним из условий предоставления титул [[Праведник мира|Праведника мира]].
| + | |
- | | + | |
- | == Оценка деятельности ==
| + | |
- | [[Файл: Blazeni Kardinal Alojzije Stepinac Rijeka 0308.jpg|thumb|right|Витраж с изображением блаженного А. Степинаца ([[Риека]])]]
| + | |
- | Ни одна другая фигура в хорватской истории XX века не вызывала столько противоречивых оценок, как кардинал Степинац. Эпитеты, употребляемые в его адрес, варьируются от «святой» до «военный преступник».
| + | |
- | | + | |
- | Апологеты деятельности кардинала подчёркивают, что в тяжелейших условиях, когда у власти в стране последовательно находились два тоталитарных режима, Степинац вёл себя с неизменным достоинством. Он протестовал как против усташеских преступлений против человечества, так и против коммунистических гонений на церковь. Также в заслугу ему ставят действия по спасению тысяч евреев и сербов во время нацистского террора. Многие считают Степинаца мучеником, пострадавшим от рук коммунистического режима.
| + | |
- | | + | |
- | Обвинители Степинаца настаивают, что своей поддержкой усташеского режима в начале войны он в немалой степени способствовал своим авторитетом его утверждению у власти. Более поздние протесты архиепископа были проигнорированы не только усташами, но и некоторыми рядовыми католическими клириками, сотрудничавшими с ними. Также в вину Степинацу ставят практику насильственного перевода сербов в католицизм во время террора, которую архиепископ поддерживал и считал способом сохранения жизней жертв террора.
| + | |
- | | + | |
- | == Прославление ==
| + | |
- | В 1998 году кардинал Алоизие Степинац был беатифицирован папой [[Иоанн Павел II (папа римский)|Иоанном Павлом II]] во время визита в Хорватию. На церемонии беатификации папа сказал: «Он прекрасно знал, что правда не может быть предметом торговли, поскольку она не подвержена переговорам. Поэтому он сопротивлялся страданию, чтобы не предать собственную совесть и не изменить слову, данному Христу и Церкви». Беатификация Степинаца вызвала протест со стороны многих сербских организаций.
| + | |
- | | + | |
- | == Ссылки ==
| + | |
- | * [http://www.croatianhistory.net/etf/jews.html Cardinal Alojzije Stepinac and saving the Jews in Croatia during the WW2]
| + | |
- | * [http://hr.wikipedia.org/wiki/Stepinac_i_%C5%BDidovi Статья "Stepinac i Židovi" в хорватском разделе Википедии]
| + | |
- | | + | |
- | === Апологетика ===
| + | |
- | * [http://www.croatianhistory.net/etf/stepinac.html М. Сэйвор. А. Степинац. Слуга Бога и хорватского народа]{{ref-en}}
| + | |
- | * [http://www.hic.hr/books/stepinac/english/ Ш. Корич. Кардинал А. Степинац. Основные факты о его личности и работах]{{ref-en}}
| + | |
- | * [http://www.radiomaria.ru/programs/authors/articles/Aloizij.htm С. В. Бернадский. Незабытый и незабвенный архиепископ]
| + | |
- | | + | |
- | === Критика ===
| + | |
- | * [http://www.reformation.org/holoc10.html А. Манхэттен. Папа, Степинац и Павелич пытаются спасти Хорватию] {{ref-en}}
| + | |
- | * [http://readall.ru/lib_page_readall_92843.html Б. Станоевич. Усташский министр смерти: анатомия преступления Андрия Артуковича]
| + | |
- | | + | |
- | == Литература ==
| + | |
- | * Goldstein, Ivo: ''Antisemitizam u Hrvatskoj'', u zborniku ''Antisemitizam, holokaust, antifašizam'', Zagreb: Židovska općina Zagreb, 1996., str. 12–52.
| + | |
- | * Krišto, Jure (1): ''Katolička crkva i Nezavisna Država Hrvatska'', Knjiga prva, Zagreb: Hrvatski institut za povijest – Dom i svijet, 1998.
| + | |
- | * Krišto, Jure (2): ''Katolička crkva i Nezavisna Država Hrvatska. Dokumenti'', Knjiga druga, Zagreb: Hrvatski institut za povijest – Dom i svijet, 1998.
| + | |
- | * Krišto, Jure (3): ''Sukob simbola. Politika, vjere i ideologije u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj'', Zagreb: Nakladni zavod Globus, 2001.
| + | |
- | *''Stepinac mu je ime'', ur.: Vinko Nikolić, Zagreb: Kršćanska sadašnjost, 1991. (reprint; prvo izdanje 1978. u Barceloni)
| + | |
- | * Štefan, Ljubica: ''[[Stepinac i Židovi (Štefan)|Stepinac i Židovi]]'', Zagreb: Croatiaprojekt, 1998.
| + | |
- | | + | |
- | == См. также: ==
| + | |
- | * [[Ясеновац]]
| + | |
- | * [[Фрейбергер, Мирослав Шалом]]
| + | |
- | * [[Катастрофа в Независимом государстве Хорватии]]
| + | |
- | | + | |
- | == Примечания ==
| + | |
- | {{примечания}}
| + | |
- | | + | |
- | [[Категория:Персоналии по алфавиту]]
| + | |
- | [[Категория:Холокост]]
| + | |
- | | + | |
- | {{WikiCopyRight}}
| + | |